Folytatás.
Az előző(első) részt el tudod olvasni itt.
Mielőtt elkezdjük beleásni magunkat az elektronikus számlákba, hadd meséljek el egy történetet.
Egyik Suzukis partnerünk azt döntötte el, hogy bármelyik tevékenység, amit végeznek, autóeladás, javítás, alkatrészeladás, stb. mindegyiknek egyenként is nyereségesnek kell lennie.
Ezen kívül csak olyan tevékenységbe fognak, ami nyereséggel megtérül.
Így nem lettek másik telephelyen Fordosok, meg műszaki vizsgáztatók, meg mások sem.
Ez egy kemény döntés volt, keményen betartják és köszönik szépen élnek és virulnak.
Pedig a Suzuki fénykorához képest mostanában nem a legjobban fogyó típus.
Jó ötletnek tűnik ezt a gondolkodásmódot átvenni az elektronikus számlázásnál is.
A szolgáltatók amúgy 500-1000 számla környékén javasolják az elektronikus számla bevezetését.
Javaslom, rágjuk át magunkat a mostani helyzeten, aztán lehet választani.
Mert nem csak egy út van.
Általános szempontként még annyit, hogy pl. 2013-től is lazítottak az elektronikus számlázás szabályain, a papíralapún már régebben, de a követelmények maradtak.
A bizonyítási kényszer rajtad maradt akár számlát bocsájtasz ki, akár fogadsz be.
Az elektronikus számlát a törvény előtt elfogadhatóan nem lehet ajánlottan, vagy tértivevényesen feladni, kivétel, ha a fogadó féllel megállapodunk abban, hogy a használt továbbítást elfogadja bizonyítottként mindkét fél.
Ha nem e-mailben megy ki a számla, hanem egy honlapról letölthető az e-mailben kapott link alapján, akkor a letöltés ténye követhető. De mivel a letöltés bárki megteheti, aki ismeri a linket, az átvétel ténye jogilag nehezen bizonyítható.
Az elektronikus számla befogadását is érdemes megnéznünk:
175. §
(3) Az elektronikus számla alkalmazásának feltétele
b) egyéb esetben a számlabefogadó beleegyezése, kivéve, ha jogszabály ettől eltérően rendelkezik.
Tehát szükséges a fogadó belegyezése.(Működhet a ráutaló magatartás is.)
Kezdjük azzal, hogy milyen szempontoknak kell megfeleljen mind a papír alapú mind az elektronikus számla.
Az ÁFA törvényből:
168/A. §219 (1) A számla kibocsátásának időpontjától a számla megőrzésére vonatkozó időszak végéig biztosítani kell a számla eredetének hitelességét, adattartalma sértetlenségét és olvashatóságát.
Tehát:
· biztosítani kell a számla eredetének a hitelességét.
Meg kell oldanod, hogy egy harmadik fél, mondjuk a NAV, bíróság, minden kétséget kizáróan meg tudja állapítani, hogy kitől ered a számla.
Erre jó, ha a számla alá van írva : tollal a papír alapú, illetve digitálisan az elektronikus számlán.
· biztosítani kell a számla adattartalmának sértetlenségét.
Meg kell oldanod, hogy egy harmadik fél, mondjuk a NAV, bíróság, minden kétséget kizáróan meg tudja állapítani, hogy a számlán nem történt változtatás.
Erre jó, ha a számla alá van írva : tollal a papír alapú, illetve digitálisan az elektronikus számlán.
· A számla olvashatósága.
Szemmel tökéletesen és egyértelműen olvashatónak kell lennie a számlának.
A fentiek miatt ezért nem szabályos ha egyszerűen e-mailben elküldjük a file-ban(Pl.: PDF) lévő számlánkat.
Tudom, más országokban szabályos a sima PDF-ben a számla, sőt honlapról letölthető is van, és ezek nálunk is elszámolhatók, de a törvényben bizony vannak kötelezettségek, és mi itt élünk, ez vonatkozik ránk.
A digitálisan aláírt elektronikus számlánál azonban van még egy nagy kérdés.
A digitális aláírás ugyanis tartalmaz lejáratot.
A digitális aláírások úgy működnek, hogy van egy nemzetközileg elismert tanúsítvány kiadó.
Ilyen Magyarországon a Netlock.
Ő garantálja, egy beazonosítás után, hogy Te Te vagy, és csak Neked adja oda a Te digitális aláírásodat. (Hasonlóan a közjegyzőhöz)
Digitális aláírása lehet egy cégnek is.
A digitális aláírás mint bármely tanúsítvány idővel lejár, sőt vissza is vonható.
Ekkor viszont az eredet igazolása a számlánál megszűnt, illetve érvénytelen lett.
Persze pénzért nem csak a digitális aláírást lehet megvenni, hanem lehet szolgáltatást is, ahol a file-ban megküldött számlánkat ellátják digitális aláírással, ki is küldik és/vagy letölthetővé teszik a vevő részére.
Folytatjuk….